Trafiekcijfers September 2010

 

Vergelijking tussen Sep 2009 en 2010

Bewegingen (charters en cargo) REPLO-info

Officieel gepubliceerde gegevens Luchthaven Oostende-Brugge dd 01.10.10

 
2009
2010
Verschil
Bewegingen:
3.702
3.285
-11,3%
Bewegingen (charters en cargo):
288
287
0%
Passagiers:
21.692
23.405
+7,9%
Vracht/ton:
4.097
3.989
-2,6%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Sep 2009 en 2010

Bewegingen (charters en cargo) REPLO-info

Officieel gepubliceerde gegevens Luchthaven Oostende-Brugge dd 01.10.10

 
2009
2010
Verschil
Bewegingen:
29.487
30.034
+1,9%
Bewegingen (charters en cargo):
2.653
2.765
+4,2%
Passagiers:
164.271
173.430
+5,6%
Vracht/ton:
52.714
45.994
-12,7%

 

Commentaar:

In  tegenstelling tot zij die alles in het werk stellen om de luchthaven te sluiten zetten wij geen holder de bolder in elkaar geflanste loze uitspraken neer, van zodra de officiële trafiekcijfers bekendgemaakt worden.

REPLO bestudeert en vergelijkt eerst de gegevens samen met de eigen waarnemingen, rekening houdend met de omstandigheden.

Zo blijkt uit de cijfers voor september 2010, dat het algemeen aantal bewegingen zo’n 11,3% lager lag dan in dezelfde maand in 2009. Nochtans was het aantal bewegingen met commerciële toestellen, op één na, gelijk. De daling is bijgevolg – net als in augustus – te zoeken bij de general aviation en de vliegscholen. (Toch klaagt WILOO dat er te veel van die kleine toestellen vliegen!) Ook de vrachtcijfers vertonen een lichte daling, zijnde – 2,6%.

De redenen zijn, net als in de voorbije maanden, te zoeken bij het wegvallen van een groot aantal Egyptair-vluchten en uiteraard MK Airlines. Al bij al werd het verlies toch beperkt, als we zien dat beide klanten verleden jaar zowat 75% van het totaal voor hun rekening namen.

Nu nemen Allied Air/World Airways het leeuwenaandeel van de huidige vrachttrafiek voor hun rekening (ca 66%). De positieve trend in de passagierstrafiek zet zich voort: september 2010 zag 7,9% meer passagiers via Oostende-Brugge vliegen dan vorig jaar.

Dit is een zeer gunstig resultaat, rekening houdend dat Neckermann/Thomas Cook een groot aantal vluchten geschrapt heeft. Jetair daarentegen voerde het aantal vluchten met succes op. Onze conclusie is, dat – rekening houdend met de omstandigheden – de luchthaven erin geslaagd is de schade te beperken.

Toch zien we ons verplicht – tot vervelens toe - de overheid te waarschuwen dat Oostende-Brugge zich in een uiterst kwetsbare toestand bevindt: